Het is zondagmiddag. Ik zit na een drukke inkoopperiode heerlijk chill thuis aan mijn grote eettafel. Mijn jongens gamen. Hun voorkeursmuziek klinkt door mijn huis (ff wennen). Buiten regent het. Ik ben me aan het voorbereiden op de training van mijn team. Wat is belangrijk dit najaar? Wat moeten ze weten? Heb ik alles…? De tafel ligt vol met vakliteratuur, inkoopfoto’s en uiteraard ook met de meest recente modeglossy’s.

Ik blader door de Elle en kom 3 pagina’s tegen van een rubriek die me spontaan rimpels (!) bezorgt.

De titel luidt “Hebben, houden, weggooien”. In deze rubriek wordt feilloos gedicteerd wat nog kan op modegebied dit najaar, wat absoluut niet meer kan en wat je echt moet kopen. Ik citeer een stukje om jullie even mee te nemen in mijn gevoel: “Witte sneakers; het is al een tijdje ‘game over’ voor de witte sneakers. Toegegeven ze zijn gemakkelijk en comfortabel, maar nu inmiddels met zovelen… Time to change it up.” Ik lees en overdenk dit statement. En schiet eigenlijk direct in de lach. Want naast me staan mijn geliefde Nikes. En ja, die zijn WIT

Als modespecialist weet ik dat deze fijne gympen niets met ‘mode’ te maken hebben, maar ze passen wel bij mijn stijl.

En ik vind ze oh zo fijn om een strak pak te downsizen! Hoezo zou ik dit najaar dan ineens niet meer mijn all time favorites mogen aantrekken? Wie bepaalt dat? Een paar modedames achter hun bureau? Dames die zich in designeroutfits front row bij dé shows van de wereld laten fotograferen?! Pffffff.

Waarom irriteert dit artikel me zo, vraag ik mezelf af.

Omdat ik in de ogen van ‘de’ modemeisjes niet ‘hip en happening’ ben omdat ik dit najaar nog steeds witte sneakers draag? Nou, nee. Weet je, het staat me simpelweg gewoon NIET aan dat er anno 2016 nog steeds ‘lijstjes’ worden gemaakt waarin anderen opleggen wat wel en niet mag. Of ze er nu verstand van hebben of niet: dát vind ik niet hip! Ik geloof niet in do’s & don’ts lijstjes. Wel geloof ik in all time favourites. En of die nu wel of niet ‘in fashion’ zijn, bepaal ik zelf wel.

Goed. De volgende glossy ligt klaar. De Linda.

Waar ik het een tijdje geleden totaal oneens was met haar statement, bevalt de cover en de tekst op de voorpagina me dit keer wel: “Idiote mode: moeten we weer een broekrok aan”. En toegegeven, ook Linda’s editorial klinkt als muziek in mijn oren (fijnere muziek dan de voorkeursmuziek van mijn jongens overigens ;-). De boodschap? Draag wat bij je past. En dat kan absoluut met mode te maken hebben, maar draait bovenal om stijl- en smaakgevoel. Iets dat ik op jullie wil overbrengen bij MAGGY’S en waar ik met de dag meer in geloof.

Liefs,
Maggy

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *