In mijn winkel hangt een grote mix aan merken. Bekend en onbekend, uit het buitenland en van Nederlandse bodem. Ik stel mijn merkenpakket zorgvuldig samen. Niet omdat ze een ware “hype” vormen, maar omdat ik weet dat mijn klanten er blij van worden. Soms betekent dat dat je een heel bekend merk in mijn winkel niet ziet hangen. Een andere keer misschien juist wel. Hoe zit dat precies? En welke “fouten” maak ik weleens met inkopen? Ik leg het je graag uit.

Merkkleding

Kledingtrends en hypes waren er ook al in mijn jeugd (niet zó lang geleden). Ik zag bij veel meiden dat zij volop merkkleding droegen. Soms was dat omdat ze dat zo gewend waren en geen genoegen namen met “minder”. Maar het kwam ook voor dat ze merkkleding kochten om er bij te horen.

Bij ons thuis was geen geld voor merkkleding. Ik weet nog goed dat spijkerbroeken met een witte bies hip waren en dat ik zo graag zo’n broek met witte bies wilde hebben. Ik wist dat het bij dromen zou blijven. Tot ik op een ochtend wakker werd en mama een witte bies in mijn oude spijkerbroek had gestikt. Ik had een broek zoals “in” was en ik kon mijn geluk niet op; want Ik hoorde erbij!

Niet klakkeloos meegaan met hypes

Tegenwoordig sta ik daar gelukkig anders in. Smaak en pasvorm zijn voor mij belangrijker dan of iets hip, hot & happening is. Dat geldt niet alleen voor mijn kledingkast, maar ook voor het assortiment in mijn winkel. Soms lijken bepaalde kledingmerken een ware hype te vormen. Die moet je hebben, zo lijkt het wel. Ik reageer dan vaak tegendraads: als iedereen het wil hebben, dan koop ik het juist niet in. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je moet dragen wat bij je past en niet omdat het “in” is.

Mijn belangrijkste criteria

Als ik een kledingmerk inkoop, heb ik daar altijd eerst kritisch over nagedacht. Ik wil niet klakkeloos een merk inkopen omdat het commercieel of trendy is. Een merk moet passen in mijn winkel en het moet vooral anders en bijzonder zijn. Ik koop een merk dus niet om het “merk”.

Een mooie strategie? Dat geloof ik wel.

Maar ook ik kom weleens terug op mijn keuzes. Of soms merk ik later dat ik op mijn eerste oordeel moet terugkomen. Soms moet een kledingmerk mij eerst weten te overtuigen.

Als voorbeeld noem ik het merk LaDress. Dit merk was een paar jaar geleden online in opkomst. Een klant wees me op het merk en zei dat het goed in mijn winkel zou passen. Maar ik was sceptisch en vond de jurken toen nog niet passen in het modebeeld. Toch blijf ik dat merk dan wel volgen. En zo kwam ik laatst tot de conclusie dat mijn eerste oordeel niet meer klopte. De jurken van dit merk zijn tijdloos en maken veel vrouwen echt mooier. De snit is goed, de jurken accentueren waar nodig, en de kwaliteit en pasvorm zijn fantastisch. LaDress is een specialist die prachtige jurken tegen een prima prijs levert, oftewel een merk waar deze tijdsgeest om vraagt.

Je begrijpt: LaDress hangt sinds kort in mijn winkel. Mijn klant had gelijk en zij en dit merk hebben mij volledig weten te overtuigen. Soms is er sprake van liefde op het tweede gezicht. Ook met kledingmerken.

Dus lieve “R” bedankt dat je me hier op hebt gewezen!

Liefs,

Maggy

PS. Dit seizoen hebben wij ook de volgende nieuwe merken: Another Label, Claudia Sträter, DNA, Ibana, InWear, Just Female en Marella 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

2 reacties op “Hoe bepaal ik welke merken ik inkoop voor MAGGY’S?

  1. Annemarie zegt:

    Hoi Maggy, leuk dat je je eigen koers volgt bij de inkoop! En houd je ook rekening met duurzaamheid bij de keuze van de merken die je inkoopt? Dus met een zo klein mogelijke impact op de aarde en of de kleding onder fatsoenlijke omstandigheden is gemaakt? Daar word ik blij van!

    • Maggy zegt:

      Hi Annemarie, leuk dat je reageert! Daar houd ik zeker rekening mee tijdens de inkoop. Ik ben continu met de merken in gesprek op wat voor manier zij bezig zijn met duurzaamheid. En kan met trots zeggen dat veel van mijn merken hier al heel bewust mee bezig zijn! In het verleden heb ik ook bewust van een aantal merken afscheid genomen, puur omdat ik niet achter het productieproces stond! Het gaat steeds belangrijker worden en vanuit de brancheorganisatie zijn we nu ook bezig met een bepaalde “checklist”, dit komt heel erg vanuit mijn behoefte; waar moet een merk/artikel aan voldoen wil het duurzaam zijn, dit zodat het in de toekomst steeds duidelijker en transparanter is! Liefs, Maggy

Laat een reactie achter op Maggy Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *