Vaak krijg ik de vraag wat de trends zijn of wat er in de mode is. En meestal is het beeld dat trends hypes zijn die komen en gaan. Hoe blijvend is een trend eigenlijk? In deze blog geef ik mijn visie, en (nog veel uitgebreider) bij de trendpresentatie op 12 maart.

Trends vs. mode

“Meedoen met trends, dat past toch niet bij MAGGY’S?”. Trends kun je zien als iets vluchtigs. Maar onze definitie van trends is anders. Een trend is voor ons iets wat nieuw opkomt en soms nog onbekend is, maar wat zeker op de lange termijn blijft. Een trend is dus niet per definite mode die je nú “moet” hebben. Nee, een trend gaat over kleding, vormen of kleuren die nieuw opkomen. Je ziet nu bijvoorbeeld de lime kleuren. In de eerste instantie kun je dan denken, “da’s leuk voor even”. Maar ik koop die lime kleur juist in omdat ik weet dat deze kleur volgend najaar gecombineerd gaat worden met de groenen. Een ander voorbeeld is de trend om je vrouwelijk te kleden. Ik zie dat die trend zich doorzet en dat nonchalance minder te zien zal zijn. Je kunt bij een broekpak bijvoorbeeld denken: “Dat is typisch iets voor een zakenvrouw”. Maar als je weet dat vrouwelijkheid een “trend” is die opkomt en langer door gaat lopen, dan kun je dat broekprak loskoppelen van die zakenvrouw en het op jouw manier gaan dragen.

Hoe achterhalen wij de trends?

Wat een trend is, bedenk ik niet zelf hoor. Hiervoor ga ik langs bij trendwatchers. Zij onderzoeken waarom ontwerpers ontwerpen wat ze ontwerpen. Alle trends komen voort uit ontwikkelingen die gaande zijn in de wereld. De ontwerpers spreken dus een “taal” die een logisch gevolg is van dat wat er gebeurt in de wereld. Welke vormen zien we bijvoorbeeld in de mode terug? En wat zijn de kleuren van dit moment? Vaak zijn er wel honderd kleuren die bij de mode passen. Dat vraagt dus om keuzes maken. En die keuzes maak ik vanuit mijn gevoel, maar zeker ook vanuit wat ik weet over de mode die in de volgende seizoenen gaat komen. Zodat in de winkel alleen items hangen waar je langere tijd plezier van hebt.

Slim inkopen, geen massale productie

Bij MAGGY’S kiezen we altijd specifiek voor bepaalde kleuren. Naar die kleuren gaan we voor de inkoop gericht op zoek. Dat is soms nog een lastige speurtocht. Het komt weleens voor dat we van alles los moeten inkopen. Truien bij de ene leverancier, blouses bij de andere, broeken weer bij een ander. En dat maakt onze collectie juist zo eigenzinnig. We kopen geen kleurblokken in die de fabrikant ons aanbiedt; we bouwen zelf onze collectie. Een flinke klus, maar dat doen we graag. Massaal aanbod is er genoeg; ik zoek liever naar unieke items en een geheel eigen kleurenpalet.

Trendpresentatie op 12 maart

Mode, ik zou er nog uren over kunnen praten. En gelukkig mag ik dat binnenkort ook doen. Op donderdagavond 12 maart organiseren we bij MAGGY’S namelijk een trendpresentatie. Tijdens die presentatie vertel ik je alles over de mode van nu en over hoe je die naar jouw stijl vertaalt. Ik vertel waarom ik in bepaalde trends geloof en hoe ik mode inkoop. Maar vooral focus ik me tijdens de presentatie op jou. Hoe kun jij de trends vertalen naar een outfit die bij je past? En hoe kun je trendy items duurzaam blijven dragen?

Zo leer je tijdens deze avond precies welke mode de komende tijd zichtbaar is en kun je daar mooi op inspelen. Ook krijg je een inspirerend trendboek mee naar huis.

Kom je ook?

Ben jij erbij op 12 maart om 19.30 uur? We maken er een gezellige avond, waarbij ik je alles vertel over trends en duurzaamheid. Want reken maar dat die twee goed samengaan!

Reserveer nu je ticket van €9,95 via info@maggysmode.nl. Omdat het een besloten avond is, is er een beperkt aantal plekken beschikbaar. Wees er dus snel bij!

Liefs,

Maggy

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *